door Leen de Rooij.
Telkens als ik op vakantie ga, neem ik mijn zakdambordje mee. Na een lange vermoeiende dag is het heel ontspannend om problemen te maken of op te lossen. Ik gebruik als inspiratiebron een aantal bladen met problemen van mijn overleden vriend Max Douwes.
Als je met het vliegtuig reist, moet je soms uren wachten op het vliegveld. Tijdens lange vluchten is het ook prettig om ter afwisseling een zakdambordje ter hand te kunnen nemen. Op mijn laatste reis (naar China) maakte ik “in de lucht” in totaal drie problemen. Daarmee open ik deze serie. Toen ik terugbladerde in mijn probleemboek vond ik nog een aantal andere problemen dat in de lucht en in één geval op het vliegveld is gemaakt.

Ik werk van achter naar voren. Het probleem van het eerste diagram is het laatst gemaakt. Een vlucht boven het Aziatische deel van Rusland duurt vele uren en het is dus goed mogelijk een of meer problemen op het bord te krijgen. Ik geef alleen de zetten van wit en niet de verplichte slagen van zwart.

1. 11-08-2010 21-16, 18-12, 16x7, 24-19, 25x3, 38x20, 3-26, 37-32, 26x6 Om verschillende redenen is dit een van de beste problemen die ik in de vakantie maakte. De meerslag na 24-19 mag er zijn, maar ook de omweg via veld 26 is het vermelden waard.
2. 11-08-2010 17-12, 12x3, 3x49 Motief Max Douwes. Zwart lijkt zich nog te kunnen handhaven met (16-21, 7-11, 1x23) maar dan gaat wit verder met 25-20 (23-28) 20-14 (28-33) 14.9, 15-10. Opeens komt zwart erachter dat doorlopen met schijf 33 geen zijn heeft. Daarom probeert hij nog een “geintje” (2-7) 10-4. Toch wel (33-39) 4x1 (39-43), maar deze doorbraak mag niet baten, want wit heeft nog een laatste offer achter de hand: 44-39, 1x40, 50-44 en pas bij de laatste zet wordt schijf 50 actief.
3. 29-07-2010 50-45, 45x34, 39-34, 33-28, 49x38, 20-15, 25x23, 15-10, 41-37, 47x7 en nu belanden we in een motief dat Max Douwes ontdekt meende te hebben. De probleemdatabase laat echter zien dat de Limburger Jan Scheijen hem vele jaren voor was. De Kerkradenaar ontdekte het al in 1963. (27-31- na 27-32 kan wit op meer manieren winnen) 23-18- nu de enige, 7-2 (13-19) 2x24 (32-37) 24-47. In tegenstelling met het vorige probleem mag schijf 50 deze keer de aftrap verzorgen. We zien veel gewriemel. Truus doet de suggestie dat 41-36 en 20-15 ook weleens zou kunnen winnen, maar dat moet dan bewezen worden met ellenlange varianten.
4. 29-10-2007. We maakten een reis naar Jordanië en kwamen op de terugweg dit aardige probleem tegen. Geplaatst in het Reformatorisch Dagblad van 13-12-2008 12-8, 27x29, 33x22. Om even voor mijn beurt te praten: het feit dat de schijven 37 en 42 lang moeten wachten en tenslotte los op het bord staan, geeft een aardig effect: 22-18, 24x4, 4x36, 34x43, 26-21, 36x50 (11-17) 50x11, 43-38 De omweg van de dam via veld 26 is evenals in nummer 1, best aardig.
5. 22-10-2007. Het wachten op Schiphol duurde lang. In elk geval langer dan we hadden gepland. Het zakdambordje verdreef de verveling. Geplaatst in het Nederlands Dagblad van 16-08-2008 14-9, 49-44, 20-15, 15x4, 19x10, 23-19, 18x40, 4x49, 49x2. Guerra
De schijven in de rechterbovenhoek buitelen aardig door elkaar. Schijf 14 lijkt naar de damlijn te lopen, maar hij gunt de goal aan 20.
6. 15-04-2007. In het jaar 2007 maakten we liefst twee verre reizen: eerst een naar Egypte en later een naar Jordanië. Daar staat tegenover, dat we de kampeervakantie in dat jaar hebben overgeslagen. Geplaatst op de website van damver. VBI op 08-08-2007 15-10, 23-19, 17x19, 19-14, 14x3, 3x50. De aanvangsstand met al die doorgebroken zwarte schijven is bedroevend slecht. Dat wordt enigszins gecompenseerd door de lange reis van schijf 17, via 19, 14 en 3 naar het verre 50.
7. 17-10-2006. Dit probleem werd gemaakt op de dag van mijn 65e verjaardag, waarop ik, zoals ze dat vroeger noemden “van Drees ging trekken”. Geplaatst in “Dam-tam-tam, het blad van damvereniging Diemen, in augustus 2007; 27-21, 37-31, 49-44, 44x4, 21-17, 4x2. Guerra. De stand ziet er aardig uit en de meerslagen zijn wel goed, maar toch wil ik dit een traditioneel, of zelfs houterig, probleem noemen. Dat gebeurt vaker bij nette standen.