Technische verfijning kwestie van tijd
De strategische basis is gelegd
In Limburgse damzalen genieten de liefhebbers van ons spel de opmars van de nieuwe garde. Na de eerste oefeningen met de schijven weten de jongste spelers van onze provincie inmiddels prima hun weg te vinden door het woud vol verwarrende varianten, vervelende valstrikjes en positionele prikjes. Hun partijen kenmerken zich meer en meer door duidelijke strategische plannen en avontuurlijke acties. De veteranen raken doordrongen van de dreiging van de nieuwkomers en zij kunnen langzamerhand niet volstaan met hun geijkte strijdwijze. De jeugd dringt aan, het oude bolwerk kraakt in zijn voegen.
De volgende partij is een schitterende illustratie van ontluikende souplesse versus versteende routine. De jeugdspeler gaat gretig op zoek naar confrontatie en de veteraan ontwijkt telkens de strijd.
Jeugd - Veteraan
1. 33-29 19-23 2. 35-30 14-19 3. 30-25 17-22 4. 25x14 09x20
Na de zwarte afwijzing van de Roozenburg heeft wit een mooi ontwikkelingsschema paraat.
5. 39-33 04-09 6. 44-39 12-17 7. 50-44 07-12 8. 32-28 23x32 9. 37x28 …
De zwarte lange vleugel mist reeds een solide structuur. Wit kan zich eenvoudig ontwikkelen en heeft gemakkelijk spel.
9… 19-24
Zwart gaat hergroeperen, maar dit maakt zijn spel er niet beter op. Het alternatieve plan 10-14, 05-10 en 19-23x23 oogt ook niet fijn. Wit gaat in een zetel door de opening.
10. 41-37 20-25 11. 29x20 25x14
Mooi plaatje.
12. 34-29 01-07 13. 46-41 14-20
Zwart durft de ontwikkeling van zijn korte vleugel met 13… 16-21 niet aan. Ik kan me dat heel goed voorstellen, want door gebrek aan kracht aan de andere bordhelft heeft wit alle middelen deze flankvoortzetting op te vangen.
Maar de gekozen gang naar de rand is wel heel erg pover!
14. 40-34 20-25 15. 44-40 10-14

16. 38-32!
Een leuk psychologisch steekje. Zwart moet nu iets doen tegen de dreigende fixatie van het blok rondom schijf 22.
22-27 17. 31x22 18x38 18. 43x32 …
18… 17-21(?)
De vork op de korte vleugel heeft niets te eten. De gang naar het randveld 26 dient zich aan, maar verlicht de problemen allerminst. Beter was het een blok centrumbeton op te werpen met de opbouwreeks 12-18 en 7-12.
19. 37-31 21-26 20. 41-37 11-17 21. 42-38 17-21

22. 29-24! …
Streefstanddenken in praktijk. Het centrum is veroverd, het wordt tijd het hogerop te zoeken. De voorpost op 24 blikt vol vertrouwen de toekomst tegemoet.
22… 14-19
Zwart speelt al de hele partij zonder constructief plan. De gespeelde zet leidt een volgende breekactie in.
23. 40-35 19x30 24. 35x24 09-14 25. 45-40 14-19 26. 40-35 19x30 27. 35x24

21-27 28. 31x22! …
Natuurlijk enkel slaan, zo weet de jeugdspeler. De mooie schijf op 32 inruilen tegen de lelijke op 16, never, nooit, niemals, nie!
28... 13-18 29. 22x13 08x30 30. 33-29!
Heerlijke zet, de lijn 47-33 wil naar rechts spelen.
30-35 31. 49-44 15-20 32. 38-33 05-10
Weeldedammen voor onze jonge held. Hij bevindt zich voor een tafel gevuld met de heerlijkste spijzen en dranken. Wat zal hij kiezen, waar moet hij beginnen te genieten? Een luxeprobleem.
33. 44-40(?) 35x44 34. 39x50 …
Twee tempi terrein pakken met een terugruiltje. Nimmer zwak natuurlijk, maar er is beter. Op de eerste plaats loopt het ruiltje niet weg, op de tweede plaats zijn er voldoende goede opbouwzetten voorhanden die alle opties openhouden, op de derde plaats is de randschijf op 35 op termijn mogelijk zo zwak dat handhaven een aantrekkelijker optie voor wit blijkt te zijn. En dan hebben we nog het onderdeel partijpsychologie. Houd je kaarten voor je, laat je tegenstander in het ongewisse. De druk blijft dan onverminderd hoog, zeker voor de onzeker opererende veteraan die niet meer weet te verzinnen dan krakend afbraakdam.
34… 03-09 35. 36-31 12-17(?)
Waarom verder naar de rand spelen?
36. 31-27 10-15

37. 28-23? …
Gulzige bravoure van de naar succes hongerende jongeling. Vlijtig terrein pakken, maar tegen welke prijs?
Beter is het plan van geduld: eerst de stelling versterken alvorens de uitbouw van de aanval te kiezen. In zes zetten het sterke centrumblok bouwen:
Het opbouwschema 47-42-38, 48-43-39, 50-44-40, uiteraard in verschillende variaties, bereikt de beoogde stelling. Het verdient de voorkeur zo te spelen. In de partij krijgt zwart de gelegenheid een beetje te recupereren. Dankzij de voortijdig geplaatste schijf op de zesde rij.
37 … 09-13 38. 32-28 07-12 39. 37-32 20-24 40. 29x20 15x24 41. 23-19 24-30 42. 19x08 30x39 43. 33x44 02x13
Wit blijft nog steeds overwegend staan, maar zwart doet weer een beetje mee. Het strategische idee van de streefstand is verkeken voor wit. Vanaf nu is subtiel positiespel geboden om het voordeel te verzilveren. De jeugdspeler gaat vrolijk verder en komt een heel eind.
De stand van het diagram laat zich heel moeilijk analyseren, het aantal varianten is zeer groot. Wel is het een hele mooie stand om te oefenen, om uit te spelen. Er zit een aantal heel mooie ideeën verscholen. Ik daag de witspeler uit te kijken en later op de club te oefenen!
44. 48-43 13-19 45. 43-39 12-18 46. 44-40 18-23 47. 39-34! 17-21 48. 28-22! …
Mooi gerekend, de zwarte korte vleugel wordt vastgelegd. De schijfwinst is spoedig binnen!
06-11 49. 50-44 19-24 50. 44-39 …
Zwart moet offeren.
50… 11-17 51. 22x11 16x07 52. 27x16 26-31
Maar voorbij het offer blijkt het toch nog vies tegen te vallen! Wit moet zo meteen terugofferen.
53. 47-42 24-30 54. 32-27 31x22 55. 40-35 22-27 56. 35x24 23-28
De veteraan heeft de remise op het nippertje weten veilig te stellen.
57. 24-19 28-32??
Onbegrijpelijk vergrijpen. Of is voortdurend gevoelde druk een mogelijke verklaring voor deze misser?
Zwart had met eerst 57... 27-31! 58. 19-14 en dan pas 28-32 59. 42-38 32x43 60. 39x48 31-37! het punt gemaakt.
58. 42-38 32x43 59. 39x48
De buit is binnen.
We kunnen zien hoe gezond de strategische basis gelegd is. De witspeler damt amper twee jaar en hij is al prima in staat een overkoepelend plan te ontwerpen en toe te passen. De verfijning van deze speelwijze zal zich snel aandienen. Dergelijke partijen helpen hem zijn speelstijl te verdiepen, op detail aan te scherpen. Bredere rekenkunst (want meer kleine tactische ideetjes integreren) en diepere rekenkunst (voorbij het offer kunnen denken) ontwikkelen zich al spelenderwijs. Let op, deze witspeler komt er spoedig aan. Zijn naam: Tom Swelsen.